شکوه میرزادگی

    Shokooh Mirzadegi

از نگاه یک زن

 

ما را به دم پير نگه نتوان داشت

در خانه دلگير نگه نتوان داشت

آن را که سر  زلف چو زنجير بود

در خانه به زنجير نگه نتوان داشت

بازگشت به صفحه اصلی

قصه

شعر

مقاله

يادداشت

  نگاه يک زن

مطالب  ديداری

مطالب  شنيداری

مرکز  اسناد  زنان

نامه های سرگشاده

کتاب های در اينترنت

کتاب های منتشر شده

کتاب های در دست انتشار

*****

 تماس

 شرح حال

آلبوم عکس

English Section

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه اصلی

 

 

 

 

 

 

 

Puyeshgaraan

 

 

 

 

سراب حکومت اسلامی، چه ترکیه چه تهران!

این روزها يکی از خبرها به انتشار کتاب «فرشتگان تهران» در امریکا و اروپا مربوط است. این کتاب درباره ی سفر 20 روزه ی «رابیعه اوزدن» و بر اساس گزارشی به همین نام که در سال 2007 منتشر شده نوشته شده است. رابیعه ژورنالیستی است که در سال 1996 کار خود را به عنوان خبرنگار در یکی از تلویزیون های استانبول آغاز کرد. او از جمله زنانی است که در ارتباط با «حجاب اسلامی ـ سیاسی ِ» خود در ترکیه ی آن سال ها به شهرت رسید؛ همان سال هایی که ارتش ترکیه علیه اسلامیست ها وارد عمل شده بود و اسلام سیاسی می رفت که نقش بزرگی را در ترکیه بازی کند. اما شهرت رابیعه وقتی از مرزهای ترکیه گذشت و جهانی شد که یکی از مهم ترین مصاحبه ها را با «محمت علی»، تروریستی که ترور نافرجام پاپ به دست او انجام شده بود، انجام داد.

رابیعه در سال 2006، ظاهرا به دلیل علاقه اش به حضور در یک سرزمین زیرسلطه ی حکومت اسلامی به ایران رفته بود و اما، آن گونه که خودش در گزارش این سفر نوشته بود، پس از سه هفته در تهران متوجه شده که این کشور اسلامی نیست و «در ایران از اسلام خبری نیست» و اصول و قانون حکومت احمدی نژاد و امثال اوست که به نام اسلام حکومت می کند. او که دلیل رفتن اش به ایران را علاقه و حسرت دیدار یک کشور با حکومتی اسلامی ذکر کرده و معتقد بود که رفتن به ایران برای همه ی زنان مسلمان حسرت و آرزو است!! پس از رفتن به ایران متوجه شده که حکومت اسلامی در ایران سرابی بیش نیست.

او دو سال بعد، در 2008، تصمیم گرفت که از گزارش تهران خود کتابی تهیه کند. رابیعه اوزدن در این کتاب از فضای «غیر اسلامی» و پارتی های به قول او «هالیوودی» شبانه در تهران و نوشیدن فراوان مشروبات الکلی، و «تن فروشی» هایی به نام «صیغه»، که از نظر او عملی اسلامی نیست اما در همه جا متداول است و صیغه شدن زنان جوان با مردان سالخورده به قیمت ساعتی 500 دلار (که خود نویسنده نیز تقاضاهایی از این گونه داشته) نوشته و خواسته است، به قول خودش، قلابی بودن حکومت اسلامی در ایران را برملا کند: «می خواهم ظلم و زورگويی های رژيم اسلامی ايران را افشاء کنم. اما دقت کنيد زورگويی اسلام را نمی گويم. آنچه‌ من از اسلام آموخته‌ام، اسلام مولانا است، اسلامی که‌ عشق، صداقت، دوستی با همه‌ مردم جهان و آزادی را ارائه‌ می دهد، نه‌ اسلام رژيم ايران.»

رابیعه در همان دو سال پیش با یک وکیل سیاستمدار ایتالیایی ازدواج کرده و کتاب «فرشته های تهران» اش به زودی به زبان های ترکی، انگلیسی و ایتالیایی در کشورهای ترکیه، آمریکا و ایتالیا منتشر خواهد شد و به نظر می رسد که با جزییات مسایلی جنجالی که در آن است، بازار خوبی خواهد داشت.

اگرچه هم زورگویی ها و بیداد حکومت اسلامی در ایران، و هم بسیاری از مشاهدات 20 روزه ی رابیعه خانم را سال هاست که علاوه بر ده ها نویسنده و روزنامه نویس و بلاگر ایرانی، بسیاری از خبرنگار و گزارشگر غیر ایرانی نیز بارها نوشته و گفته اند اما این کتاب از آنجایی می تواند برای خواننده جالب باشد که از يکسو نویسنده اش خود را مسلمان و سخت معتقد به حجاب معرفی می کند، و از سوی ديگر، با نگاهی به آرایش عجیب و غریب او که شبیه به آرایش های دوران عثمانی درفیلم های هالیوودی است، می توان دريافت که نوع حجاب همراه چنین آرایشی بسيار به «حجاب سیاسی» همسران روسای مسلمان ترکیه شبیه است.

در واقع، قبل از این که کتاب را بخوانیم هم می شود گفت که اين فقط علاقه ی نويسنده به «اسلام واقعی» نبوده که رابيعه خانم را به ایران کشانده و، در پی سفری 20 روزه، به نوشتن چنین مطالبی برانگیخته است. در اينجا نقش بازار هم مساله ای اساسی است. شاید هم بتوان آن را در راستای سیاست دولت مسلمان ترکیه دانست که مدام به مردم ترکیه تلقین می کند که حکومت اسلامی در ایران  با حکومت اسلامی آرزویی آن ها برای ترکیه متفاوت است.

هر چه هست برای ما زنان ایرانی، که با گوشت و پوست مان رنج تبعيض و نابرابری حکومت اسلامی ولايت فقيه را چشیده ایم، به خوبی روشن است که انواع حکومت های مذهبی، چه در ایران و چه در ترکیه، چندان فرقی با هم ندارند و تصور تحقق هر نوع امیدی، به خصوص از سوی زنان، در این نوع حکومت ها سرابی بیش نیست.

 

27دسامیر 2010

shokoohmirzadegi@gmail.com